Conform cerințelor postate pe SEAP atunci când s-a pornit procedura de selectare a unui operator pentru salubrizare în zona 1 din județul Arad, firma câștigătoare urma să mențină tariful propus neschimbat timp de trei ani. Ca prin minune, ceea ce a fost publicat pe SEAP nu s-a mai regăsit și în contractul semnat de câștigător, firma timișoreană Retim. Arădenii resimt acum efectel acestei ciudate omisiuni din contractul care nu mai respectă cerințele din caietul de sarcini inițial (manevră care nu a dat de gândit și organelor abilitate, deși de ea se știa de mult timp). Mai precis, la final de an, ADISIGD Arad împreună cu RETIM Ecologic Service SA informează că începând cu luna ianuarie 2019 se vor modifica tarifele de colectare a deșeurilor în zona 1 a județului Arad. Această modificare, spun cei care o promovează, se datorează introducerii contribuției pentru economia circulară, creșterii salariului minim pe economie și creșterilor repetate ale prețului combustibilului din ultimul an. Asta, deși în planurile și estimările de afaceri ale oricărei firme care participă la licitrarea unui serviciu public asemenea efecte asupra tarifelor propuse trebuiau luate în calcul de la început. Cum probabil au făcut-o ceilalți concurenți, învinși de Retim care a propus un tarif pe care, se dovedește acum, nu poate să îl respecte și apelează la bunăvoința celor care i-au mai „iertat” de prevederea cu cei trei ani de păstrare a tarifului propus. Se găsesc și scuze: conform ordonanței de urgență a Guvernului nr. 74/2018, de la 1 ianuarie 2019 va intra în vigoare costul de mediu denumit „contribuția pentru economia circulară”. Valoarea acestei taxe a fost stabilită la 30 lei per tonă de deșeuri depozitată, iar costul, în conformitate cu legislația aplicabilă, se va reflecta în tariful de colectare al deșeurilor. Operatorul de colectare RETIM afirmă că va încasa taxa de la utilizatorii serviciului printr-o suplimentare de tarif și îi va plăti mai departe către operatorul instalațiilor de tratare și depozitare a deșeurilor din județul Arad, respectiv către FCC Environment Romania SRL. Mai spune Retim că o suplimentare minimă se va aplica tarifului existent și pentru a acoperi creșterea de costuri generată de mărirea prețului combustibilului și mărirea salariului minim pe economie în perioada august 2017 – noiembrie 2018, de când a fost depusă oferta RETIM și până când RETIM a cerut recalcularea acestuia. Evident, nu mai trebuie luată în calcul ieftinirea carburanților din ultimele zile, cu mult sub prețul lor din noiembrie 2018, dar acestea sunt deja detalii nedemne de luat în seamă de un așa prestator ca Retim.
Tarifele aplicabile începând cu luna ianuarie 2019 vor fi: Gospodării zona urbană: 7,83 lei/persoană/lună (față de 7,02 tarif actual) plus TVA; Gospodării zona rurală: 2,94 lei/persoană/lună (față de 2,62 tarif actual) plus TVA. În cazul agenților economici: 13,34% (aplicabil celor 4 tarife utilizate pentru deșeuri reziduale, deșeuri reciclabile din plastic-metal, deșeuri reciclabile din hârtie-carton, deșeuri reciclabile din sticlă)
Astfel, pentru tariful aplicabil persoanelor din mediul urban, creșterea este de aproximativ 11,5% față de tariful actual. 8,4 puncte procentuale din creștere sunt reprezentate de costul cu contribuția pentru economia circulară iar 3,1 puncte procentuale sunt reprezentate de costul cu creșterea salariului minim pe economie și a prețului combustibilului.
Cea mai mare parte a localităților componente ale Zonei 1 Arad au adoptat deja Hotărârile de Consilii Locale necesare în vederea implementării noilor tarife începând cu luna ianuarie 2019. Dar, evită să anunțe inițiatorii majorării de tarif, sunt localități care au respins majorarea, printre care orașele Curtici și Pâncota iar la Arad propunerea a trecut la limită în ultima ședință de CLM.
Mai trebuie precizat că doar Retim a fost scutită de cei trei ani de menținere neschimbată a tarifelor. Firmele care au concurat pentru alte zone din județul Arad au această prevedere prevăzută în contractele ce le-au fost propuse.
Nu în ultimul rând, majorarea propusă de operatorul de salubrizare timișorean vine pe fondul unei mari nemulțumiri a populației față de calitatea serviciilor prestate. Dacă mai adăugăm și alte probleme legate de funcționarea asociației ADISIGD, care fac obiectul unor anchete, procesele pe rol cu fostul director al aparatului tehnic și neclaritățile legate de prevederea de pe SEAP și ce s-a prevăzut în contractul pentru zona 1, trebuie să așteptăm și alte „surprize” legate de modul în care se derulează în Arad proiectul de colectare integrată a deșeurilor.
