Pagina de istorie: Dacia, produsul înțelegerii dintre Charles de Gaulle și Ceaușescu

În acest an se împlinesc 50 de ani de când pe poarta uzinelor Dacia a ieșit primul autoturism sub această marcă. Proiectul automobilului românesc de inspirație franceză a putut fi realizat datorită influenței pe care generalul Charles de Gaulle o avea asupra lui Nicolae Ceaușescu. Acum, Dacia este unul dintre cele mai de succes produse românești și a devenit una dintre mașinile cele mai apreciate la nivel european.

Tradiția fabricării automobilelor pe actualul teritoriu al României a început la Arad, înaintea Primului Război Mondial. Pe atunci, Aradul se afla în Imperiul Austro-Ungar și găzduia fabrica de automobile MARTA. Aceasta a dispărut după război, însă la începutul anilor 1940, industriașul Nicolae Malaxa lansa proiectul unui automobil sută la sută românesc.

Automobilul Malaxa era deosebit de elegant și era considerată o mașină performantă. Însă liniile de producție Malaxa au fost confiscate de sovietici la sfârșitul Celui de-al Doilea Război Mondial și mutate în URSS.

În acest context, în anii 1960, conducerea comunistă a României a stabilit că trebuie să reia producția de automobile în țară. Pentru ca acest lucru să se întâmple cât mai repede, liderii comuniști au decis să cumpere licența unui automobil occidental. Au început discuțiile cu Renault, Peugeot, Fiat, Alfa Romeo și Aston Martin. Însă factorul decisiv care a determinat alegerea lui Nicolae Ceaușescu nu a fost de ordin economic, ci politic. Una dintre urmările vizitei în România a generalului Charles de Gaulle, președintele Franței, a fost semnarea contractului cu Renault. Uzina de automobile din Colibași, astăzi Mioveni, a fost construită în doar un an și jumătate și a început fabricarea modelului Renault 8, redenumit Dacia 1100.

Mai multe pe ClujToday.ro și RFI.ro.

Comments

comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

11 − 4 =