Cercetătorii au demonstrat că, în numeroase situații, copiii supradotați se confruntă cu tulburări anxioase și chiar dificultăți de învățare (disgrafie, dislexie, discalculie, asperger sau deficit de atenție, hiperactivitate).
Potrivit estimărilor, în România există aproximativ 500.000 de copii cu abilități înalte. Identificarea lor este însă dificilă, în condițiile în care în țara noastră nu sunt recunoscute oficial decât anumite forme de testare pentru evaluarea acestora, fără a ține cont de alte metode consacrate la nivel internațional. În acest context, Românian Gifted School își propune să schimbe legislația în legătură cu identificarea abilităților înalte, dar și în ceea ce privește admiterea la facultate înainte de împlinirea vârstei de 18 ani. Pentru a susține și argumenta științific acest demers, singura școală din România dedicată copiilor supradotați organizează, alături de ICIE și Universitatea București, Facultatea de Psihologie și Științele Educației, în perioada 3-6 octombrie cea de a 26-a ediție a conferinței Centrului Internațional pentru Inovație în Educație (ICIE 2024), cel mai important eveniment destinat dezvoltării învățământului din România, și specific celui adresat copiilor “gifted”.
„Copiii cu abilități înalte din România au dreptul să beneficieze de condiții care să le ofere șansele pe care le merită. Au dreptul la școli dedicate, cu profesori pregătiți, dar trebuie să beneficieze și de metode adecvate pentru testarea și evaluarea lor, precum și de posibilitatea de a merge la facultate înainte de împlinirea vârstei de 18 ani. Pentru aceasta, Romanian Gifted School susține necesitatea unor schimbări legislative care să le ofere copiilor supradotați să își valorifice potențialul, abilitățile și talentele.”, a declarat Simona Mitrea, fondator și director educațional al Romanian Gifted School.
“Inteligența este de mai multe feluri. Este important să precizăm asta. Nu toți functionăm excelent pe fiecare palier din viață. Ar fi imposibil.
Important cred că este ca fiecare tulburare comportamentală să fie diagnosticată de medic, după testarea psihologică și tratată în consecință, astfel încăt să asigurăm funcționalitatea în lume a fiecăruia dintre copii. Ca să se poata manifesta, geniul are nevoie să fie fericit. Și va fi fericit doar dacă este 100% funcțional” (Dr. Mihai Mușetescu, neurolog pediatru).
Pentru a sprijini și argumeta științific acest demers, Romanian Gifted School, școala din România dedicată copiilor cu abilități înalte, organizează, în parteneriat cu Universitatea București, cea de a 26-a ediție a conferinței Centrului Internațional pentru Inovație în Educație (ICIE). Cel mai important eveniment destinat dezvoltării învățământului din România va reuni la București 15 universități, din țară și străinătate, și peste 100 de profesori, cercetători și experți internaționali în domeniul educației, care vor susține mai mult de 60 de prezentări și 30 de workshop-uri.
Printre invitați se numără nume de prestigiu ale inovării în educație, precum profesorul Joseph S. Renzulli, de la Universitatea din Connecticut, SUA, promotorul conceptului de „gifted education” și unul dintre cei mai influenți specialiști în acest domeniu la nivel mondial, potrivit Psychological Association, profesorul Don Ambrose, de la Rider University, New Jersey, SUA, unul dintre cei mai apreciați experți în educația elevilor supradotați și al studiului creativității, profesorul Sally M. Reis, evaluator principal al Centrului național de cercetare privind elevii cu abilități înalte din Statele Unite, precum și mulți alți specialiști.
Universitatea București, Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Departamentul de Psihopedagogie Specială, pregătește de lansare primul program post-universitar de pregătire a profesorilor în domeniul educației pentru copiii cu abilități înalte, o inițativă dezvotată în parteneriat cu Romanian Gifted School și ICIE.
„Copiii supradotați din România au nevoie de o abordare incluzivă, care să implice atât părinții, cât și profesorii. Prin aceste eveniment ne dorim să atragem opiniei publice cu privire la necesitatea revizuirii legislației românești în domeniul educației”, a explicat Simona Mitrea, fondatorul școlii.
Romanian Gifted School derulează în acest sens parteneriate cu mai multe universități din România și străinătate. Școala este acreditată internațional (curriculum britanic) și înscrisă în registrul special ARACIP (Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar) ca școală care organizează și desfășoară, pe teritoriul României, activități de învățământ corespunzător unui sistem din altă țară și au, astfel, diplomele recunoscute pentru înscrierea la facultățile din România și / sau transferurile dinspre sistemul internațional în cel național și invers. Romanian Gifted School se numără printre premianții „Education Leaders” – Global Forum for Education & Learning, este afiliată la World Council for Gifted and Talented Children și dezvoltă singurul curs certificat de Ministerul Educației pentru psihopedagogia copiilor cu abilități înalte.
Cea de a 26-a ediție a conferinței Centrului Internațional pentru Inovație în Educație (ICIE) va fi găzduită de către Facultatea de Psihologie și Științele educației, din cadrul Universității București. Agenda completă a celor patru zile de sesiuni, prezentări și workshop-uri este disponibilă la adresa: https://iciebucharestconference.com/