Luna de conștientizare cu privire la cancerul de sân, celebrată în octombrie în fiecare an, aduce în atenție cancerul mamar, patologie care poate să apară la femeile de orice vârstă, chiar dacă nu au nici un factor se risc. Cel mai mare număr de cazuri se înregistrează în rândul femeilor în vârsta între 50 şi 69 ani. Conform statisticilor, aproximativ 11.43% dintre cazurile de cancer de sân din Europa, apar la femei cu vârsta sub 44 de ani; 54% apar la vârsta de 45-69 de ani, iar restul cazurilor la femeile peste această vârstă.
Riscul de apariție a bolii este reprezentat de: gen (simplul fapt de a fi femeie), înaintarea în vârstă, obezitate, consum de alcool, antecedentele familiale de cancer de sân, antecedentele de expunere la radiații, vârsta la care a debutat menstruația și vârsta la prima sarcină, consumul de tutun și terapia hormonală postmenopauză. Incidența cancerului crește cu vârsta, odată cu creșterea riscurilor pentru anumite tipuri de cancer, la care se adaugă mecanismele de reparare celulară care tind să fie mai puțin eficiente pe măsură ce o persoană îmbătrânește.
Cancerul este a doua cauză de deces la nivel mondial: aproape 10 milioane de decese anual. Cele mai frecvente cancere sunt cancerele de sân, plămân, prostată, colon şi rect.
Conform datelor Agenţiei Internaţionale pentru Cercetare în domeniul Cancerului (IARC) din cadrul Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS), la nivel mondial, în 2020, pentru prima dată, cancerul de sân cu peste 2,26 milioane de cazuri (11,7%) a devenit cel mai frecvent tip de cancer și a depășit cancerul pulmonar (2,20 milioane, 11,4%). În 2020 s-au înregistrat 685.000 decese prin cancer de sân.
La sfârșitul anului 2020, existau 7,8 milioane de femei în viață care au fost diagnosticate cu cancer de sân în ultimii 5 ani, ceea ce îl face cel mai răspândit cancer din lume. La nivel global, la femei, există mai mulți ani de viață pierduți, ajustați în funcție de dizabilitate (DALY) datorită cancerului de sân decât orice alt tip de cancer.
În Europa27, potrivit Agenției Internaționale pentru Cercetarea Cancerului, în 2022, cancerul de sân a reprezentat cel mai frecvent tip de cancer la femei din regiunea OMS Europa (557.532 cazuri noi, 12,51% din toate cazurile noi de cancer diagnosticate în Europa şi 26,4 din cazurile de cancer la femei). Conform Eurostat, numărul deceselor prin cancer de sân a crescut în perioada 2012-2020 cu 6.14%. România a înregistrat în această perioadă o creștere de 10.75% a cazurilor de cancer de sân. În 2022, în UE, cancerul de sân a dus la un număr de decese de aprox. 144.439, cu o mortalitate standardizată în funcție de vârstă de 14.8‰oo.
În perioada 2011‐2020, incidenţa cancerului de sân a scăzut de la 57,5‰00 femei în 2011, la 54,1‰00 femei în 2020. Incidența prin cancer mamar la femei, în anul 2020, pe medii, a fost mult mai mare în urban (63,3‰00 femei) decât în rural (42,6‰00 femei) și față de media pe total țară (54,1‰00 femei). Analizând în dinamică mortalitatea prin cancer de sân la femei, se constată un trend ușor ascendent, de la 27,2‰00 femei în 2011, la 30,7‰00 femei în 2020.
În România, în 2022, potrivit ECIS – European Cancer Information System, s-au înregistrat:
- 12685 cazuri noi de cancer de sân, cu o incidență standardizată pe grupe de vârstă de 69.4‰oo
- 3877 decese prin cancer de sân, cu o mortalitate standardizată pe grupe de vârstă de 16,6‰oo.
Organizaţia Mondială a Sănătăţii recomandă screeningul organizat populational, prin mamografie, adresat populației feminine cu vârste între 50 și 69 ani, pentru că în acest interval de vârstă incidența este cea mai mare.
Campania de conștientizare cu privire la cancerul mamar urmărește mai multe obiective esențiale, printre care:
- Informarea și educarea publicului: Creșterea gradului de conștientizare asupra cancerului mamar, în special a importanței detectării precoce prin mamografie. Campania informează despre simptomele și semnele timpurii ale cancerului mamar.
- Promovarea participării la controale în vederea depistării precoce: Campania încurajează femeile cu vârste peste 40 de ani, să discute cu medicii despre factorii de risc proprii faţă de cancerul mamar.
- Reducerea stigmatizării și a fricii: Oferirea de informații pentru a reduce frica și stigmatizarea legate de diagnostic și tratament, promovând deschiderea și sprijinul social pentru persoanele afectate de cancer mamar.
- Promovarea unui stil de viață sănătos: Evidențierea importanței prevenției printr-un stil de viață sănătos, inclusiv exerciții fizice regulate, alimentație echilibrată și evitarea factorilor de risc cum ar fi fumatul și consumul excesiv de alcool.
- Creșterea accesului la servicii medicale: Promovarea accesului egal la investigații și tratament pentru toate femeile, indiferent de statutul socio-economic sau locație.
- Sprijinul psihologic și social pentru pacientele diagnosticate: Asigurarea sprijinului emoțional și informativ pentru femeile afectate și familiile lor, precum și promovarea accesului la servicii de consiliere.
Aceste campanii sunt esențiale pentru reducerea mortalității prin cancer mamar și îmbunătățirea calității vieții femeilor.
Aproximativ 1/3 din decesele cauzate de cancer se datorează consumului de tutun, indicelui de masă corporală ridicat, consumului de alcool, consumului scăzut de fructe și legume și lipsei de activitate fizică. Prin adoptarea măsurilor Codului European de Luptă Contra Cancerului, se poate reduce riscul individual de boală, iar la nivel populațional, peste 40% dintre cancere ar putea fi evitate :
- Nu fumați! Evitați fumatul acasă.
- Luați măsuri pentru a avea o greutate corporală sănătoasă.
- Limitați consumul de alcool.
- Alăptarea reduce riscul de cancer al mamei. Dacă puteți, alăptați-vă copilul.
- Fiți activ fizic în viața de zi cu zi.
- Evitați expunerea la radiații.
- Participati la programele de screening organizat pentru : cancerul mamar (femei între 50 si 69 de ani), cancerul de col uterin (femei între 24 si 64 de ani) si cancerul colorectal (femei şi barbati intre 50 si 75 ani).
Sloganul campaniei este: ”Depisteaza.Trateaza.Vindeca. Invinge cancerul de sân, pas cu pas!”
Grupurile țintă ale campaniei sunt: femeile cu vârsta 50-69 de ani, profesioniștii din sistemul de sănătate și populația generală.
Suportul metodologic al campaniei este asigurat de către Institutul Național de Sănătate Publică, iar la nivel județean campania este implementată de către Centrul Regional de Sănătate Publică Cluj (CRSP CJ), Direcția de Sănătate Publică a județului Cluj (DSP CJ) şi Societatea Română de Cancer (SRC).
În judeţul Cluj vor fi organizate pe parcusul lunii octombrie:
- 1 octombrie 2024 ora 17 – deschiderea Campaniei – sediul Academiei Române, filiala Cluj-Napoca – eveniment ce reuneşte profesionişti din sănătate, social şi învăţământ, reprezentanţi ai autorităţilor publice locale şi ai mediului de afaceri, alături de paciente, urmat de un recital susţinut de Asociația Culturală Alexandru Fărcaș.
- Participări la emisiuni radio-TV
- Prelegeri tematice în cadrul instituțiilor publice/companiilor private